مقالات

آشنایی با روش های چاپ استیکر

Sticker-printing

استیکرها یکی از پرکاربردترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای به اشتراک گذاشتن جملات هستند، قطعات هنری با کیفیت بالا و منحصر به ‌فرد اند که هر ژانر و سبکی را در بر می‌گیرند. و الان کاربرد های مختلفی در تزئین خودرو ها، دیوارها و … مورد استفاده قرار می گیرند در ادامه به چگونگی تولید برچسب های استیکر خواهیم.

انواع روکش استیکر

برچسب ها بسته به اینکه روی چه چیزی چاپ می شوند، می توانند ظاهر و احساس متفاوتی داشته باشند. که رایج ترین انواع آن ها عبارتند از:

  • کاغذ براق یا وینیل
  • مات
  • هولوگرافیک
  • آینه شده
  • زرق و برق هولوگرافیک
  • منشوری

جنس های استیکر

جنس استیکر از پلی وینیل کلراید یا پی وی سی (pvc) است. پی وی سی پلیمری است که کاربرد های مختلفی دارد، دلیل استفاده از آن هزینه پایین، دارای خاصیت فیزیکی و شیمی و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی است
اما، یک ثانیه صبر کنید پی وی سی چه ربطی به برچسب های سپر پشت کامیون ها یا برچسب های دیواری در اتاق نشیمن شما دارد؟ خب خوشحالم که پرسیدی! پی وی سی به ورقه های مسطح تبدیل می شود و با چسب حساس به فشار ترکیب می شود تا استیکربرچسب ایجاد شود.
هنگامی که دو ورق به هم چسب دیدن می توان پایه و اساس تمام استیکر ها را تصور کنید. اکنون قسمت سرگرم کننده فرا می رسد: این ورق ها به رنگ، ضخامت یا اندازه خاصی محدود نمی شوند. همانطور که احتمالاً حدس زده اید، رنگ معمولی ورق ها سفید است، اما به اطراف نگاه کنید: برچسب هایی در همه رنگ ها، شکل ها، اندازه ها و ضخامت ها در اطراف شما وجود دارد. برخی از آنها بنا به ضرورت سفارشی شده اند و حتی افراد برای متفاوت بودن سفارشی یا ساخته اند.

دلایل استفاده از پی وی سی (pvc)

  • ضد آب بودن
  • مقاومت بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • چسب قوی
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

طراحی استیکر

یکی از سخت ترین بخش های تولید استیکر، بخش طراحی است. طراح های استیکر ها باید به گونه ای خلاق باشند که بتوانند منظور خود را بدون صحبت و فقط با تصاویر برسانند. در طراحی استیکر باید چند نکته را در نظر گرفت: سرگرمی ها و علایق جامعه، سبک های هنری مورد پسند جامعه، چیزهای که الهام بخش هستند، پیام ها و نمادهای که نشان دهند شخصیت باشند.

دستگاه های تولید استیکر

در دنیای امروزه چاپ ها دیجتال جایگزین چاپ گر های قدیمی شدند. با آمدن چاپ گر های دیجبتال انتقلابی در این صنعت شکل گرفت. به گونه ای که هم از نظر گرافیکی، راحتی کار و سرعت بیشتر از نسل قدیم پیشی گرفتن. چندین فناوری چاپ موجود است. شامل لیزر، جوهر افشان، حرارتی، دات ماتریکس و جوهر جامد است، اما متداول ‌ترین و پرکاربردترین فناوری‌ها لیزر و جوهر افشان ها هستند.

چاپگر های جوهر افشان چگونه کار می کند؟

چاپگرهای جوهرافشان یکی از رایج ترین انواع چاپگرها هستند، این چاپگرها معمولاً در خانه ها به دلیل اندازه جمع و جور و در استودیوهای هنری به دلیل کیفیت چاپ تصویر بالاتر یافت می شوند.
چاپگرهای جوهرافشان دارای یک سر چاپ است که حاوی هزاران سوراخ دقیق هستند که به آنها “نازل” گفته می شود. نازل ها قطرات میکروسکوپی جوهر را با سرعت زیاد روی کاغذ بارگذاری می کنند.
وقتی که ورق مورد نیاز از صفحه عیور کرد، نازل در هد چاپ فعال می شود. و قطرهای کوچکی از جوهر بیرون می زند یا روی صفحه می پاشد. این فرآیند با سرعت بالا با هزاران قطره انجام می شود که با هم تشکیل می شوند تا متن یا تصویر دیجیتالی که در حال انتقال به رسانه است را بازسازی کنند.

پرینترهای لیزری چگونه کار می کند؟

چاپکرهای استیکر، فرآیند چاپ لیزری مسلماً پیشرفته‌ترین روش از نظر فنی است، به خصوص در مقایسه با سادگی جوهرافشان ها هست. پرینترهای لیزری و LED به روشی مشابه جوهرافشان عمل می کنند، زیرا تصویر از تعداد زیادی نقاط ریز تشکیل شده است که وقتی به طور کلی مشاهده می شوند، به نظر می رسد یک تصویر جامد هستند.

در مقایسه با یک جوهر افشان یا روش های دیگر چاپ، لیزرها بسیار پیچیده تر هستند. این ماشین ها در طول فرآیند به مراحل بسیار بیشتری متکی هستند. به عبارت ساده، فرآیند اصلی از منبع نور (لیزر/LED)، درام و تونر استفاده می کند.
برای ایجاد تصویر در صفحه ابتدا درام شارژ می شود و سپس لیزر یا LED در طرح کلی تصویر مورد نظر به درام تابیده می شود. خود تونر به مناطقی از درام که بار مثبت ندارند جذب می شود و یک سری غلتک پودر را از کارتریج تونر منتقل می کند و آن را به درام ارائه می دهد. مناطقی که دارای بار مثبت هستند تونر را دفع می کنند و ناحیه ای که ذرات تونر را که روی درام کشیده شده اند را جذب نمی کند و به قسمت هایی که تصویر را تشکیل می دهند می چسبد. کاغذ نیز برای ملاقات با درام حمل می شود، که سپس تصویر را به خود صفحه منتقل می کند.

چاپگر ماتریس نقطه ای چگونه کار می کند؟

چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای که با نام «دستگاه‌های ماتریس ضربه» نیز شناخته می‌شوند، نوع قدیمی‌تری از چاپگرها هستند که به طور مشابه ماشین تحریر کار می‌کنند. در ابتدا آنها یک گزینه چاپ مقرون به صرفه بودند اما برای کیفیت بهتر و تطبیق پذیری بیشتر با چاپگرهای لیزری و جوهرافشان جایگزین شدند. چاپگرهای Dot Matrix هنوز هم در برخی مکان‌ها یافت می‌شوند، محیط‌های معمولاً سخت که کیفیت چاپ مهم نیست و کپی‌سازی کربن می‌تواند کپی‌های کاملی را در یک چاپ ارائه دهد.

چاپگر جوهر جامد چگونه کار می کند؟

چاپگرهای جوهر جامد دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای بودند که صرفاً توسط زیراکس تولید شده اند. اینها کیفیت چاپ فوق العاده و بالاترین سرعت چاپ بالای دارند . با استفاده از یک موم مداد رنگی ذوب می شوند و سپس روی کاغذ پخش می شود.
جوهر جامد در اصل موم است. هنگام چاپ، اینها سپس به جوهر مایع ذوب می شوند و سپس از طریق سر چاپ روی کاغذ منتقل می شوند. چاپگرهای جوهر جامد مانند پرینترهای جوهر افشان عمل می کردند.

چاپگر حرارتی چگونه کار می کند؟

2 نوع پرینتر حرارتی وجود دارد که در درجه اول برای چاپ لیبل با طرح دلخواه استفاده می شود، “Transfer Thermal” و “Direct Thermal”. این فناوری همچنین در چاپگرهای رسید یا اسناد سیار و چاپگرهای عکس قابل حمل استفاده می شود. این چاپ ها توسط کاغذ حرارتی ویژه ای ایجاد می شوند که از زیر سر چاپ پر از پین عبور می کند و رسانه زیر را برای تولید رنگ گرم می کند. چاپگرهای حرارتی به یک “کاغذ چاپگر حرارتی” تخصصی برای استفاده در چاپگر نیاز دارند. این محیط دارای یک پوشش رنگ بر روی کاغذ است که با گرم شدن تغییر رنگ می دهد. (اغلب به سیاه می رسد)

کلام آخر

همان طور که گفته شد استیکر ها مراحل مختلفی را طی می کند. استیکر ها کاربرد های مختلفی دارند و همین طور خاصیت های شما می توانید با کمترین هزینه از استیکر ها برای دیوار، خودروها و کارت ها استفاده کنید. شما می توانید با مراجعه به وبسایت روبینزو تمام استیکر های را مشاهده کنید و در صورت انتخاب آن را به راحت ترین شکل ممکن خریداری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *