مقالات

راهنمای خرید یک کاتر خوب

خرید-کاتر

کاتر یک وسیله تیز و برنده که برای بریدن اجسام مختلف از آن استفاده می شود. کاغذ، پلاستیک موکت و پارچه از جمله مواردی هستند که با استفاده از کاتر می توان آنها را در شکل ها و اندازه های مختلف برش داد و وجود آن در هر جعبه ابزاری اعم از خانه و خودرو ضروری و لازم است. کاتر از دو قسمت تیغه و بدنه تشکیل شده که بدنه از جنس پلاستیک یا فلز بوده و تیغه آن هم در صورت شکسته یا کند شدن قابل تعویض می باشد.

انواع کاتر

با توجه به کاربردی بودن چه در صنایع و چه در منازل کاتر ها در سایز بندی های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه به توضیح انواع کاتر و مدل های مختلف آن می پردازیم.

  • کاتر تیغه ثابت

بیشتر کاتر های موجود در بازار دارای تیغه متحرک هستند اما این کاتر همانطور که از اسمش پیداست دارای تیغه ثابت است و قابلیت عقب و جلو رفتن تیغه را ندارد و در جای خود ثابت می ماند.

  • کاتر تیغه متحرک

کاتر تیغه متحرک که طرفداران بیشتری دارد و کار کردن با آن راحت تر می باشد این نوع کاتر با توجه به اهرمی که دارد می‌توان به راحتی آن را به جلو و عقب هدایت کرد و شما بر اساس نیاز خود هنگام برش اجسام مختلف مثل کاغذ، پارچه، چرم و موکت می توانید آن را تنظیم کنید. این کاتر همچنین امکان قفل و ثابت کردن را دارد تا در هنگام برش و جابجایی دچار مشکل و بریدگی نشوید.

  • کاتر قلمی یا مدادی

جنس این کاتر تمام استیل و ضد زنگ است و به دلیل باریک بودن می توان از آن در کارهایی که به برش ظریف و با دقت نیاز دارند استفاده کرد همچنین می توان از آن برای برش مقوا، چرم و پارچه هم استفاده کرد.

  • کاتر موکت بری

این کاتر همانطور که از اسمش پیداست مخصوص بریدن موکت است و کاتر موکت بری باید مقاومت و دوام بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی انواع موکت را برش دهد. این کاتر ها معمولا از جنس فلزی هستند که بر اساس نیاز، ابعاد مختلفی دارند و تیغه آن هم دارای قفل کن می باشد تا در هنگام برش باعث جابه جایی تیغ و آسیب زدن نشود.

  • کاتر کاغذ بری و رومیزی

برش کاغذ را میتوان با کاتر معمولی انجام داد ولی این دستگاه این کار را با سرعت بیشتر، راحت تر و با دقت بیشتری انجام می‌دهد کاتر کاغذ بری به صورت یک دستگاه در دفاتر صحافی و کتاب فروشی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کاتر دوار یا غلتکی

کاتر دوار یا غلتکی یکی از ابزارهای مهم برای برش انواع پارچه و چرم می باشد. هنگام استفاده از این کاتر باید توجه داشت که از صفحه برش مخصوص استفاده کرد چون استفاده از سطحی مثل سنگ و چوب باعث خرابی و کندی تیغه کاتر خواهد شد این کاتر قابلیت برش هلالی را نیز دارد.

انواع تیغه کاتر

  • تیغه قلاب: این تیغه که بدون وارد کردن هیچ آسیبی به سطح زیری با سرعت برش خود را انجام می دهد این تیغه در برش مواردی مثل موکت و ورقه های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تیغه عایق: همانطور که از اسمش پیداست این تیغه با داشتن دندانه های کوچک خود در برش عایق به کار می رود. این تیغه در برش مواردی مثل فایبرگلاس و فوم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تیغه سرعت: این نوع تیغه از تیغه های نوع سیاه می باشد و سرعت کار را بالا میبرد کاربرد آن در مواردی مثل باز کردن کارتن های چسب خورده می باشد.

رنگ های تیغه کاتر

تیغه های کاتر در رنگ های نقره ای و مشکی وجود دارند تیغه مشکی برای کسانی ساخته شده که برای انجام برش نیاز به کیفیت و سرعت بیشتری دارند. تیغه نقره‌ای از کربن با کیفیت ساخته شده و برای برش دادن اجسام مختلف، مناسب است. به طور کلی اگر برای شما طول عمر تیغه اهمیت ندارد و فقط سرعت و کیفیت آن مهم است بهتر است از تیغه سیاه استفاده کنید ولی اگر طول عمر آن برای شما مهم است که نقره ای انتخاب بهتری است چون هم طول عمر بالایی دارد هم با اجسام مختلف سازگار می باشد.

نکات مهم هنگام خرید کاتر

  • اندازه کاتر

اولین قدم در خرید کاتر توجه به سایز محصول می باشد که امروزه کاترها در همه سایزی تولید می شوند. وجود یک کاتر مناسب در جعبه ابزار خانه یا جعبه ابزار اتومبیل بسیار ضروری است اگر تاکنون اقدام به خرید این کاتر های پرکاربرد نکرده اید اکنون می توانید از طریق سایت روبینزو سایزهای مختلف آن را مشاهده و اقدام به ثبت سفارش نمایید.

  • طراحی بدنه

راحتی استفاده کردن از کاتر بستگی به درست گرفتن بدنه یا دسته کاتر دارد با توجه به این موضوع استفاده از کاتر هایی که دارای دسته های ارگونومیکی هستند و از دوام و مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه برخوردار هستند به شما توصیه می شود. کاتر های فلزی به دلیل کیفیت و طول عمر بالا و طرفداران بیشتری را در بازار دارند

  • حرکت ریلی آسان

نکته بعدی که باید هنگام خرید کاتر به آن توجه کرد سالم و نرم بودن ریلی است که تیغه بر روی آن جلو و عقب می رود و با فشار دست شما باید به آسانی و نرمی عقب و جلو شود.

  • اطلاعات تیغه

عرض و ضخامت تیغه، جنس تیغه و همچنین تعداد دفعاتی که میتوان تیغه کاتر کند شده را شکست و با قسمت بعدی آن کار کرد از دیگر نکات مهم هنگام خرید کاتر می باشد در ضمن جنس تیغه کاتر باید ضد زنگ باشد و محفظه مخصوص داشته باشد.

  • قابلیت قفل پذیری

بر روی بدنه کاتر قسمتی وجود دارد که امکان قفل کردن تیغه در حالت بیرون آمده از بدنه یا جا گرفته در آن را به استفاده کننده می دهد. باید توجه کنید که اگر قفل کاتر شما خراب شده است ممکن است در هنگام استفاده خطراتی را برای شما ایجاد کند.

قیمت کاتر

آخرین نکته در هنگام خرید کاتر قیمت آن است که شما می توانید با توجه به مبلغی که در اختیار دارید اقدام به خرید کاتر مورد نظر خود بکنید قیمت کاتر با توجه به کیفیت و زمینه مصرف آن تعیین می شود.

کاربرد کاتر در نصب برچسب

کاتر یکی از ابزارهای کارآمد هنگام نصب می باشد شما با استفاده از کاتر بسیار راحت و دقیق می توانید مراحل نصب برچسب را انجام دهید و قسمتهای اضافی برچسب را بدون آسیب دیدن خود برچسب از آن جدا کنید.

جمع بندی

در این نوشته انواع کاتر ها و ویژگی های آن و همچنین کاربردهای آن در بریدن و نصب اجسام و برچسب های مختلف صحبت کردیم. کاترها امروزه نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند از کاربردی ترین ابزار نصب و تعمیرات به شمار می روند و در انتها امیدواریم شما را در انتخاب کاتر مورد نظرتان کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *